Hverdag
Legg igjen en kommentar

Vi skal flytte!

Som noen kanskje har fått med seg så skal vi flytte fra Sydney ”suburbia” til Newcastle.

Jeg har fått en del meldinger fra venner og familie som gleder seg til å komme på besøk nå når vi flytter nærmere Norge, men sannheten er at vi kun er 3 timer nærmere. Med bil. Fra Sydney. Det er ikke Newcastle i England vi skal flytte til, men Newcastle her i Australia. Hadde vi flyttet til Europa ville jeg heller bodd i Norge enn i England, for å si det sånn.

newcastle-nsw1

Dette er Newcastle. Photo cred: http://www.newcastle.nsw.gov.au/

Tørner har fått seg en ny jobb som senior prosjektleder for et firma som har spesialisert seg på uteområder og campingplasser, noe som passer oss utmerket siden vi er så glad i å dra på campingtur. Den nye jobben har hovedkontor i Newcastle, så da bestemte vi oss for å flytte dit. Vi kommer til å flytte i romjula, så nå driver vi å leter etter en ny plass å bo og et hus som tikker alle boksene våre. Sånn som:

• Parkeringsplass til to biler (Steve får seg firmabil på den nye jobben)
  • Aircondition (med 38 grader i skyggen og 80% luftfuktighet er det et must)
  • To soverom (sånn at Krøllisen og svigermor kan komme på besøk)
  • Uteareal (eventuelt en balkong, så lenge vi kan være ute og jeg kan ha noen potteplanter)
  • Helst et badekar (elsker badekar!)
  • Være en trygg bydel
  • Kort vei til stranda (Tørner sitt ønske, noe jeg ikke har noe i mot!)

Vi trodde husleien kom til å bli mindre nå når vi flytter lengre ut på ”landet”, men på grunn av alle boksene våre over kommer vi nok mest sannsynligvis til å betale nesten det samme. Det er ikke så alt for mange hus til leie akkurat nå før jul, så vi får se hva som dukker opp. Man tager det man haver, også ordner det seg alt til slutt, sånn som mamma bruker å si.

Jeg har aldri vært i Newcastle før nå i helgen, så jeg var litt spent på å se hvordan det var. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor koselig og europeisk den byen var. Mange små, koselige kafeteriaer, historiske bygninger og søte folk syklende på sykler. Byen minnet meg litt om en australsk versjon av Trondheim, faktisk. Og det er jo bra for en utflytta trønder! Byen har også en utrolig fin strandpromenade og et universitet, noe som gjør et byen kryr av sporty, velutdannede og glade mennesker. Da jeg spaserte meg en tur mens Tørner var ute å surfet ble jeg møtt med mange ”G’day’s”, noe som er helt uhørt i Sydney. I Sydney og bydelene rundt hilser man ikke på hverandre, fordi man vet aldri hvem som har en pistol, sprøyte eller kniv, men på bygda er det en helt annen holdning og det var trivelig å bli hilst på igjen.

Vi hadde en visning på fredags ettermiddag og tre visninger på lørdag, så vi bestemte oss for å overnatte i Newcastle fra fredag til lørdag istedenfor å reise opp og ned. Det tar tross alt tre timer en vei, og trafikken i Sydney er horribel. Så vi dro på K-Mart (australsk versjon av Europris) og kjøpte oss et telt og en liten lampe med solcellepanel og dro på campingtur. Det var så fryktelig koselig å sove i telt at jeg er sikker på at jeg gliste fra øre til øre igjennom hele natten. Vi var heldige og fikk tildelt plass helt ved sjøen, så vi kunne sovne til lyden av bølgene. Å sove i telt med noen man er glad i, til lyden av bølger må være noe av det vakreste som fins. Det er uten tvil de små tingene som teller her i livet. Personlig ville jeg byttet bort byliv og festing med telttur og friluftsliv hvilken dag som helst. Smaken er som baken, og det er fint.

Pakket og klar for camping på Stockton Beach: piknikkurv, surfebrett, "eskie" og badetøy.

Pakket og klar for camping på Stockton Beach: piknikkurv, surfebrett, «eskie» og badetøy.

Stockton camping NSW

Nå når det ikke er mange ukene til vi flytter fra denne plassen har jeg bestemt meg virkelig for å nyte hva denne plassen har å by på, så i går dro jeg derfor på biltur for meg selv, for første gang siden jeg flyttet hit. Jeg kjørte ned til Wattamolla i Royal National Park, for jeg tenkte å plukke søppel, men der var allerede noen kommet meg i forkjøpet. Den lokale kommunen har en stor opprydningsdag en gang i måneden, og denne dagen var tydeligvis i går, så jeg bestemte meg for å kjøre videre. Litt nord for Wattamolla selger de verdens beste scones så jeg bestemte meg for å dra dit for å bolte meg i scones med syltetøy og krem en siste gang. Da jeg landet i Sydney for snart ett år siden var denne lille kafeteriaen den første plassen Tørner tok meg med til, The Palms Cafe i Stanwell Park, og den har vært en favoritt siden. Jeg har også blitt kjent med et fantastisk menneske der nede, ei herlig dame fra Scotland som er både hippie og forfatter. I mitt stille sinn hadde jeg håpet på å treffe på henne mens jeg var der nede, så jeg ble veldig glad da jeg så henne sittende bak pc-en sin på kafeen. Jeg fikk endelig kjøpt en av hennes bøker, og spurte fint om hun kunne tenke seg å signere den for meg. Det er veldig stas å kjøpe en bok direkte fra forfatteren, fordi en får være vitne til hvor mye glede det gir. Hun lyste som en sol og skrev en koselig hilsen i boken min. Er ikke livet flott? Jeg blir så glad når jeg tenker på alle de fantastiske menneskene jeg har møtt de siste fire årene.

Ingen kommer noensinne til å kunne ta plassen til barndomsvennene mine hjemme i Norge, og i starten av Australiaoppholdet mitt brukte jeg å savne dem fryktelig, men nå har jeg akseptert at jeg bor her og de bor i Norge. De nye vennene mine kommer aldri til å bli barndomsvenner, men det er helt i orden. Og selv om de nye vennskapene kanskje ikke er like dype som de vennskapene jeg har hjemme, er de likevel vakre å ha. Siden vi har flyttet så mye er vennskapene jeg har fått i Australia og Bali som stjerneskudd; de kommer og går veldig fort, men samtidig er de veldig fine når de først er her. Også er de menneskene jeg har møtt her og i Bali så annerledes, men på en bra og interessant måte. Og det er vel gjerne sånn med oss som reiser mye; vi har en rastløshet og nysgjerrighet i sjelen som gjør at vi har opplevd og sett mye, noe som gjør oss til rare og interessante mennesker. De siste fire årene har vi møtt forfattere, surfere, gründere, modeller, freelance kokker og yogalærere, og det de alle har til felles er at de ikke ønsker å ha en ”normal åtte til fire jobb”. De vil jobbe, men på sine premisser og det har vært veldig lærerikt og inspirerende å være vitne til.

Igjen så bekrefter dette at vi kan utrette så mye her i livet om vi bare tør å prøve.

Vi trenger ikke nødvendigvis å følge strømmen, selv om det selvfølgelig ikke er noe galt i å ha en trygg jobb og investere i hus om det er det man har lyst til. Men for de av oss som kanskje søker noe annet er det godt å være vitne til at andre har fått det til.

Dance_works_studio_Shire_NSW

Etter ett år på en plass har man rukket å blitt etablert med venner og vaner. På søndag hadde vi juleforestilling på dansinga, og jeg hadde det så utrolig artig med denne herlige gjengen. En gjeng jeg har møtt hver tirsdag i nesten et år nå.

Backstage på danseforestillingen vi hadde.

Nå skal jeg kjøre meg en tur til havbassenget i Cronulla for å svømme litt. Jeg har gjort noe rart med den ene skuldra mi, slik at den er blitt betent så jeg kan ikke gjøre den treninger jeg er vant til. Så da blir det rolig svømming istedenfor. Noe som er helt OK+ når det er 37 grader ute. Snakk om førjulskos!

Advertisements
This entry was posted in: Hverdag

av

Mitt navn er Mari. Jeg er ei utadvent og reiseglad trønderjente som bor i Australia, nærmere bestemt Perth, med min fantastiske samboer. Her tar jeg en bachelor i ledelse og psykologi, mens jeg på fritiden gjør det jeg elsker mest av alt; å reise, lage mat, danse og å drive med håndarbeid. Når jeg er på mitt lykkeligste er det enten på nye eventyr, på kjøkkenet eller å drive med noe kreativt. Om det er å tegne, fotografere, male eller strikke har ikke så mye å si, så lenge det er noe jeg skaper. På denne bloggen ønsker jeg å dele mine reisetips med dere (som har blitt en del i løpet av årene), matoppskrifter, DIY-ideer og hverdagen min generelt. Jeg håper jeg kan inspirere og engasjere, slik jeg selv blir inspirert og engasjer av dyktige bloggere. Ha en god lesning! :-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )